Exporteren

98680

De digitale wereld heeft de wereld een stuk kleiner gemaakt. Zo zijn de exportmogelijkheden gegroeid. Duitsland is hier een goed voorbeeld voor, aangezien het ons buurland is en de markt er ontzettend groot is.

Eerst zullen de culturele verschillen met Duitsland worden blootgelegd. Vervolgens de ontwikkelingen op macro niveau. Ook wordt er gekeken naar wat er van de usability van je website word gevraagd en uiteindelijk zal er een objectief oordeel komen over de aantrekkelijkheid van het exporteren.


 

Hofstede Duitsland
De machtsafstand(PDI) van Duitsland t.o.v. Nederland is redelijk gelijk. Duitsland heeft een score van 35. Dat betekent dat er in Duitsland een lage hiërarchie heerst. De kenmerken van een lage hiërarchie zijn onafhankelijkheid en rechtsgelijkheid. Duitsland heeft een gelijkheidsideaal voor Beeld. Nederland en Duitsland zijn redelijk gelijk qua score op het gebied van machtsafstand.

 

Het individualisme versus collectivisme (IDV) heeft in Duitsland een score van 67 tegenover 80 in Nederland. Duitsland zit wel boven het gemiddelde wat betekent dat het individu belangrijker is dan bij een groep horen. Nederlanders vinden zichzelf nog belangrijker dan Duitsers, maar beiden landen hebben een individuele mening en werken taakgericht.

 

De masculiniteit versus femininiteit(MAS) scoort in Duitsland 66 en in Nederland 14. Dit is een heel groot verschil. Deze dimensie gaat over in hoeverre waarde wordt gehecht aan traditionele mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. Duitsland hecht hier dus veel waarde aan. Dat wil zeggen dat mannen bepaalde kwaliteiten hebben zoals assertiviteit en competitiedrift. Vrouwen hechten waarde aan bescheiden gedrag en dienstbaarheid. Duitsland is masculien en Nederland is feminien.

 

De onzekerheidsvermijding(UAI) scoort zowel in Duitsland als Nederland hoog. Toch scoort Duitsland hoger. Duitsers zijn onzeker en hebben sterk behoefte aan structuur en regels. Duitsland en Nederland durven allebei hun emoties te laten tonen. Beide landen hebben ook last van stress en laten dit ook zien. In Duitsland mag niets, tenzij het wel mag.

 

Als laatste dimensie van Hofstede is gekeken naar de rol van tijdsbeleving(LTO). Hier is weer een duidelijk verschil te zien tussen Nederland en Duitsland. Nederland scoort hoger dan Duitsland. Zij hebben respect voor de traditie en voldoen aan sociale verplichtingen. Terwijl Duitsland(die meer lange termijn-gerichtheid heeft) streeft naar beloning in de toekomst, en dat doet via volharding en spaarzaamheid. (Hofstede, 2014)

Marktkenmerken Duitsland

Met 82 miljoen inwoners, een sterke economie en een goed bereikbare geografische ligging is Duitsland niet voor niets de belangrijkste handelspartner van Nederland. Tot 2011 groeiden zowel het besteedbaar inkomen als de consumentenuitgaven in Duitsland. Daarmee was het land een uitzondering op de meeste West-Europese landen. De detailhandel zit in de lift, verkoop via winkels is nog altijd het grootst maar de meeste groei zit in de verkoop via internet. Het gemak en de mogelijkheid om eenvoudig prijzen te vergelijken trekt veel mensen over de streep. Een belangrijke trend in de detailhandel is de vraag naar gemak producten omdat consumenten steeds minder tijd hebben. Daarnaast neemt het bewustzijn naar gezondheid en milieu toe. Een uitdaging op de retailmarkt is de uitgebreide regelgeving waar winkeliers aan moeten voldoen, dit kan een struikelblok zijn voor buitenlandse toetreders.

Het is dus belangrijk om in te spelen op de online verkoop. Consumenten hebben steeds minder tijd en kunnen tijd besparen door via internet te winkelen. (RVO, Marktkenmerken Duitsland, 2014)


 

DESTEP-Analyse

Demografische factoren
Volgens Wikipedia heeft Duitsland 83.029.536 inwoners, waarvan ongeveer 7.288.000 buitenlanders. Duitsland heeft daarmee de grootste bevolking van de landen van de Europese Unie. Het is tevens één van de dichtstbevolkte landen van Europa, met meer dan 230 inwoners per km². Alleen BelgiëNederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een hogere bevolkingsdichtheid.

De dichtstbevolkte gebieden zijn de miljoenensteden BerlijnHamburg en München, het industriegebied van Noordrijn-Westfalen (inclusief het Ruhrgebied), het Rijn-Main-gebied, het Rijn-Neckar-gebied en de omgeving van Stuttgart, het industriegebied LeipzigHalle, het gebied ChemnitzZwickau en de omgeving van Dresden. Ruim 87% van de totale bevolking woont in de steden of in stedelijke gebieden.

De grootste bevolkingsconcentratie, ca. 11 miljoen mensen, bevindt zich in en rond het Ruhrgebied, waar steden als EssenDuisburgDortmundBochum en Düsseldorf zo dicht bij elkaar liggen dat ze zonder duidelijke grens in elkaar overlopen. Van de meer dan 83 miljoen inwoners wonen er ongeveer 15 miljoen mensen in oostelijk Duitsland en nog eens bijna 3,5 miljoen in Berlijn. Er wonen relatief veel mensen in kleine dorpen van minder dan 5000 inwoners en in de vele middelgrote steden van 100.000-500.000 inwoners. (Bevolking van Duitsland, 2014)

Economische factoren
E-commerce branche is groot
In 2012 moest Nederland het doen met een e-commerce-groei van 9%, Duitsland zat met 16% nog een heel stuk hoger. Het land heeft al een e-commerce-omzet (totale verkoop op afstand in 2012) van 39,3 miljard euro (puur producten via internet 27,6 miljard) en groeit nog steeds, dit maakt de Duitse e-commerce markt zeker aantrekkelijk. (Een Duitse webwinkel weet waar je aan begint, 2013) (Grenzen verleggen naar Duisland, 2013)

Sociaal culturele factoren
Seo-minded
Duitsland is nog meer dan Nederland bezig met Seo, unieke content is daarbij een pre. (Een Duitse webwinkel weet waar je aan begint, 2013)

Het aanbod
Een Duitser verwacht niet alleen de beste prijs bij een goede webwinkel. Gratis retourneren, achteraf betalen, een extreem korte levertijd en een gratis servicenummer behoren al gauw tot de standaard. Om dat als Nederlandse webshop daar aan te bieden is een hele opgave. Er moet een goed aanbod zijn de Duitse potentiele afnemer over te halen. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat Duitsers goed worden geïnformeerd over de producten waar ze interesse in hebben. Het vloeiend Duits spreken is een pre maar de juiste informatievoorziening is een must. (Een Duitse webwinkel weet waar je aan begint, 2013)

Technologische factoren
In Duitsland wordt veel gebruik gemaakt van de mobiele telefoon (67%). Daarnaast wordt de laptop ook vaak gebruikt (54%). Tablets worden nog relatief weinig gebruikt in Duitsland (18%). (Miltenburg, 2014)

 

Politiek juridische factoren
Bij het exporteren naar Duitsland vanuit Nederland moet er veel rekening gehouden worden met de juridische aspecten. In Duitsland zijn er strakke lijnen over het hebben van een webshop die goed nageleefd moeten worden. De Duitse webshops staan dan ook vol informatie niet per se voor de usability maar ook om juridisch te voldoen. (Een Duitse webwinkel weet waar je aan begint, 2013)


 

Social media in Duitsland

 

2012 Nederland Duitsland
Facebook 7.9 miljoen 38.6 miljoen
Twitter 3.3 miljoen 3.1 miljoen
Google+ 2 miljoen 5.6 miljoen
LinkedIn 3.9 miljoen 2.7 miljoen

 

Andere Social Media die wordt gebruikt in Duitsland

  • Xing -> 4.2 miljoen. Xing is een communitysite die het mogelijk maakt beroepsmatige (maar ook privé) contacten te onderhouden. Xing is een Duitse site die hetzelfde is als LinkedIn.
  • Stay Friends -> 3.5 miljoen
  • Tumblr -> 2.6 miljoen

(Het social media landschap in Duitsland en Nederland, 2013)

 

Hieronder is te zien welke social media platforms het vaakst worden gebruikt in Duitsland. Tussen haakjes geeft de positie aan die de netwerksite in Nederland heeft. (Aan de slag met social media in Duitsland, sd)

  • com (3)
  • com (4)
  • Wer-kennt.wen.de (–)
  • de (–)
  • net / Schuelervz.net (–)
  • com (5)
  • com (–)
  • MySpace (10)
  • com (7)
  • com (6)

 

39% van de bedrijven gebruikt Social Media. Het platform Xing wordt gebruikt voor de zakelijke sociale markt. Xing is een platform dat vergelijkbaar is met LinkedIn. In Duitsland wordt er eerder gekozen voor Xing dan voor LinkedIn, omdat Xing een platform is van Duitse oorsprong.

 

Qype is een online forum die snel groeiend is in Duitsland. Met Qype kunnen restaurants, cafés, timmerlieden en zelfs de huisarts een beoordeling geven. In Duitsland heeft Qype ongeveer 3 miljoen leden. (Verheijen, 2012)

 

Als marketeer is het heel belangrijk een goed inzicht te hebben van het social media gebruik in een bepaald land. Wanneer er wordt gekeken naar het verschil tussen Nederland en Duitsland, is er een verschil te vinden in social media gebruik. Zo is bijvoorbeeld Twitter in Duitsland niet populair en wordt Xing vaker gebruikt dan LinkedIn. In Duitsland worden veel social media platforms gebruikt die in Nederland ook gebruikt worden, maar zoals te zien is zijn er ook een aantal andere social mediasites waarmee een groot bereik kan worden behaald


Usability in Duitsland

Methodische bezoekers
Als je de Duitse websites vergelijkt met de Nederlandse gaan de Duitsers meet de methodische kant op. Methodische bezoekers zullen zich helemaal thuisvoelen op de Duitse websites. Feiten, opsommingen, garanties, informatie kan overwogen worden maakt het een fijne website voor de mehodische bezoeker. (Hoe bereik ik mijn doel bij een methodische bezoeker, 2011)

Waar wij in Nederland meer van de mooie afbeeldingen toevoegen op de website. In Duitsland is dit minder het geval, hier zijn op de websites veel meer tekst te vinden. Echter heeft dit niet alleen te maken met het feit dat Duitsers altijd op zoek zijn naar zoveel mogelijk informatie maar ook met het feit dat er juridisch gezien veel op de website te vinden moet zijn.

Competitieve bezoekers
Competitieve bezoekers worden al snel geïrriteerd in Duitsland en zijn al snel geïrriteerd. Er staat teveel informatie op de sites die ze niet interesseren. De feiten staan weliswaar allemaal vermeld wat positief is maar het zijn er simpelweg teveel. (Hoe bereik ik de competitieve bezoeker op mijn site, 2012)

Spontane bezoekers
De spontane bezoekers hebben het al helemaal zwaar op de Duitse markt. Duitsers willen goed geïnformeerd worden en de sites staan dan ook vol met informatie, iets waar de spontane bezoeker niet van houd. Daarbij komt dat er weinig visueel word uitgebeeld wat de spontane bezoeker al snel afstoot van de pagina. (Hoe communiceer ik effectief met een spontane bezoeker, 2011)

Humanistische bezoekers
Duitsers spelen over het algemeen met websites niet in op gevoel. Het zijn vaak informerende sites, dat maakt het voor de humanistische bezoekers niet ideaal. Aan de andere kant krijgt de idealist wel afwegende factoren en kan hij zich rustig laten informeren. Daarnaast is klantenservice een belangrijke factor, hier is de humanistische bezoeker dan ook zeker op gesteld. Het vertrouwen dat de Duitse sites uitstralen zal hem bevallen maar niet het gevoel geven waar hij of zij naar op zoek is. (De humanistische bezoeker in het hart raken, 2012)

Bestelknoppen
Sinds 1 augustus 2012 moesten websites die aan Duitse consumenten leveren de tekst op bestelknoppen aanpassen. In plaats van de tekst ‘Bestellen’ moest er toen ‘Bestellen met betaalverplichting’ of iets met gelijke strekking moeten staan. De bedoeling hiervan was om de consument te binden aan de overeenkomst, dit is zonder deze tekst niet het geval. (Bestelling met betaalplicht, 2012)

Ingewikkelde teksten
Duitsland staat blijkbaar bekend om haar lange ingewikkelde teksten. En toch blijkt dat gebruikers in alle landen liever beknopte sites zien. (Hoe internationaal zijn de usablility richtlijnen, 2011)

 

Homepage website: http://www.guenstiger.de/ (Guenstiger, 2014)

MBTI
MBTI2


Adverteren in Duitsland

Op het gebied van marketing is de Duitser gericht op kwaliteit en inhoud. Nederlandse marketing richt zich vaak op gevoel en beleving. In Duitsland wil men liever alles weten over het product en zijn aspecten.

De Duitse consument ziet graag meer primaire kleuren, harde vormen en directe slogans. Televisie is voor consumenten nog altijd het populairste medium voor reclame, gevolgd door internet en radio.

Het midden- en kleinbedrijf in Duitsland geeft nog altijd de voorkeur aan marketing via traditionele print en vakbladen. Maar, online adverteren is sterk in opkomst. Sociale media worden nog maar weinig gebruikt voor marketingdoeleinden. (RVO, Rijksdienst voor ondernemend Nederland, 2014)

 

Er liggen dus  kansen op het gebied van online marketing en social media. Duitsers zijn gevoelig voor kwaliteit en willen alles weten van een product, hier kan op worden ingespeeld door middel van social media. De klant kan dagelijks op de hoogte worden gehouden over ontwikkelingen van het product of het bedrijf, en hoeft hier alleen maar op zijn of haar Facebook, Twitter of een ander social media platform voor te kijken. Ook voor interactie met de klant is dit een perfect hulpmiddel, wat naadloos aansluit bij de behoefte van de klant.

 

Daarnaast is het verstandig om te adverteren op Ebay. Het merendeel van de Duitse webwinkels adverteert op eBay. U doet er dus verstandig aan om ook hier zichtbaar te zijn. (Grenzen verleggen naar Duisland, 2013)

 

Ook adverteren via vergelijkingssites wordt aangeraden. Duitsers maken veel gebruik van vergelijkingssites, guenstiger.de en preisvergleich.de zijn daar voorbeelden van. (Grenzen verleggen naar Duisland, 2013)

 

Ten slotte is het belangrijk er rekening mee te houden dat de kosten per klik voor Adwords campagnes, door de hoge concurrentie, hoger liggen dan in Nederland. Verder is het aan te raden om met Adwords eerst te richten op een bepaald gebied in Duitsland.

Aantrekkelijkheid van het land

De Duitse markt is bij uitstek een aantrekkelijke markt voor Nederlanders. Het is niet voor niets de belangrijkste handelspartner van Nederland. Het is geografisch goed bereikbaar en het aantal consumenten is er een stuk groter, daarbij hebben Duitsters een redelijk hoog besteedbaar inkomen. Dit zie je ook terug in de e-commerce branche die nog sneller is gegroeid dan in Nederland. Vorig jaar had de branche dan ook een omzet van 40 miljard euro! Deze is nu nog steeds een het stijgen.

Bij het exporteren naar Duitsland moet er wel rekening gehouden met een aantal zaken. Zo is de regelgeving in de e-commerce branche een stuk gecompliceerder dan in Nederland. Het juridische aspect kan voor sommige bedrijven dan ook een streukelblok zijn. Positief is dat social media in Duitsland ook erg groot is. Dit maakt het communiceren met de klant makkelijker en geeft bedrijven de mogelijkheid zichzelf een beeld te geven bij de consument. Naast social media zijn er effectieve mogelijkheden op de Duitse markt te adverteren, wat de marketing niet te gecompliceerd maakt.

De website vereist wel enig onderhoud bij het bestormen van de Duitse markt. Zo zijn ze in Duitsland erg SEO-minded, hier moet dan ook goed naar gekeken worden om de goed vindbaar te zijn. Ook de usability van de website zal enigsinds op de Duitsers aangepast moeten worden. Hij moet meer aansluiten bij de methodische bezoeker. Als laatste moet je als bedrijf zijnde in staat zijn een volledig aanbod te kunnen geven. Hierbij hoort een hoge service standaard, aangezien de Duitsers dit als vanzelfsprekend achten.

Bibliografie

Aan de slag met social media in Duitsland. (sd). Opgeroepen op Oktober 30, 2014, van best-websolutions: http://www.best-websolutions.nl/internet-marketing/social-media-duitsland.html

Bestelling met betaalplicht. (2012, 06 30). Opgehaald van Usability: http://www.usability.nl/2012/bestelling-met-betaalplicht/

Bevolking van Duitsland. (2014, Mei 29). Opgehaald van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevolking_van_Duitsland

De humanistische bezoeker in het hart raken. (2012, 24 01). Opgehaald van Concept7: http://www.concept7.nl/de-humanistische-bezoeker-in-het-hart-raken/

Een Duitse webwinkel weet waar je aan begint. (2013, 25 05). Opgehaald van Webwinkelblofg: http://www.webwinkelweblog.nl/buitenland/een-duitse-webwinkel-weet-waar-je-aan-begint.html

Grenzen verleggen naar Duisland. (2013, 09 13). Opgehaald van Adwise: http://www.adwise.nl/blog/grenzen-verleggen-naar-duitsland.html

Guenstiger. (2014). Opgehaald van http://www.guenstiger.de/

Het social media landschap in Duitsland en Nederland. (2013, juni 20). Opgeroepen op Oktober 30, 2014, van mind4share: https://www.mind4share.com/social-media-landschap-in-duitsland-en-nederland/

Hoe bereik ik de competitieve bezoeker op mijn site. (2012, 02 12). Opgehaald van Concept7: http://www.concept7.nl/hoe-bereik-ik-de-competitieve-bezoeker-op-mijn-site/

Hoe bereik ik mijn doel bij een methodische bezoeker. (2011, 12 19). Opgehaald van Concept7: http://www.concept7.nl/hoe-bereik-ik-mijn-doel-bij-een-methodische-bezoeker/

Hoe communiceer ik effectief met een spontane bezoeker. (2011, 12 09). Opgehaald van Concept7: http://www.concept7.nl/hoe-communiceer-ik-effectief-met-een-spontane-bezoeker/

Hoe internationaal zijn de usablility richtlijnen. (2011, 08 05). Opgehaald van Concept7: http://www.concept7.nl/hoe-internationaal-zijn-de-usability-richtlijnen/

Hofstede, G. (2014, Oktober 30). Geert hofstede. Opgehaald van The Hofstede centre: http://geert-hofstede.com/germany.html

Miltenburg, O. v. (2014, juli 10). Nederland heeft hoogste tablet -en laptop gebruik. Opgeroepen op Oktober 30, 2014, van tweakers: http://tweakers.net/nieuws/97212/google-nederland-heeft-hoogste-tablet-en-laptopgebruik.html

RVO. (2014, Oktober 30). Marktkenmerken Duitsland. Opgehaald van Rijksdienst voor ondernemend Nederland: http://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/duitsland/markttoegang/marktkenmerken

RVO. (2014, Oktober 30). Rijksdienst voor ondernemend Nederland. Opgehaald van Marketing Duitsland: http://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/duitsland/markttoegang/marktkenmerken/marketing

Verheijen, J. (2012, maart 20). social media en internergebruik over de grens! wat zijn de verschillen? Opgeroepen op Oktober 30, 2014, van inovamedia: http://www.inovamedia.nl/blog/social-media-en-internetgebruik-over-de-grens-wat-zijn-de-verschillen

Wikipedia. (2014, Mei 29). Opgehaald van Bevolking van Duitsland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevolking_van_Duitsland

 

 

 

 

 

Leave a comment